Η Θερινή Ακαδημία Ηχητικών Τεχνών (SASA) είναι ένας διεθνής κόμβος συναντήσεων για συνθέτες, ερευνητές και φοιτητές που ενδιαφέρονται για την ηλεκτροακουστική μουσική και την τεχνολογία μουσικής, τις ηχητικές τέχνες και τα ηχητικά τοπία, τα εμβυθιστικά περιβάλλοντα ήχου, τη διαδραστική μουσική και τον αυτοσχεδιασμό.
Η Ακαδημία αποτελείται από σειρά εργαστηρίων, σεμιναρίων, διαλέξεων και ένα Μουσικό Φεστιβάλ Ηλεκτροακουστικής Μουσικής και Ηχητικών Τεχνών. Γίνεται κατά τους μήνες Μάιο, Ιούνιο ή Ιούλιο. Η Ακαδημία είναι μέρος του Προπτυχιακού και Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στις Ηχητικές Τέχνες και Τεχνολογίες, Ηλεκτροακουστική Μουσική Σύνθεση και Μουσική Παραγωγή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου στην Κέρκυρα, Ελλάδα.
Από το 2005, η Ακαδημία προσφέρει την ευκαιρία σε φοιτητές καθώς και σε συνθέτες, ερευνητές και εκπαιδευτικούς να εξερευνήσουν προηγμένες τεχνικές που σχετίζονται με την Ηλεκτροακουστική Μουσική και τη μουσική τεχνολογία.
Η Ακαδημία αναδεικνύει τον διεθνή της χαρακτήρα συνεργαζόμενη περιστασιακά με διεθνή φεστιβάλ, μεταξύ των οποίων το Espace du Son Festival (Βρυξέλλες), το NYCEMF (NY), το CMMAS Festival (Mexico City, Morelia) και το Echoes Around Me Festival (Βιέννη).
Τα τελευταία 20 χρόνια, μεγάλος αριθμός καλλιτεχνών έχουν διδάξει στα εργαστήρια της Ακαδημίας, μεταξύ των οποίων οι Denis Smalley, Simon Emmerson, Annette Vande Gorne, Trevor Wishart, Jonty Harrison, Curtis Roads, Andrew Bentley, Cort Lippe, Manuel Rocha Iturbide. , Karlheinz Essl, Nicholas Collins, Joel Chadabe, Esther Lamneck, Ronald Herrema, Francois Delalande, Luc Ferrari, Hildegard Westerkamp, Barry Truax, Murray Schafer, Julio d’Escrivan, Stefan Schramm, David Rosenboomsch AJlessansu, Wilfried , Gregorio Jimenez, Francesco Giomi, John Richards, Leigh Landy, Rodrigo Sigal, Scott Wilson, Richard Elen, Ricardo Climent, Steven Miller, Andrei Smirnov, Martin Kaltenbrunner, Volkmar Klien, Enrique Tomas, Peter Batchelor, Brona Martin, Thomas Gorbach.
Η ΘΕΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ 2025 περιλαμβάνει τα εξής εργαστήρια:
1. Ηχογράφηση Ανοιχτού Χώρου/Πεδίου
Περιγραφή: Θα καταγράψουμε και θα συλλέξουμε ηχητικό υλικό από επιλεγμένες τοποθεσίες ανοιχτού χώρου. Το ηχητικό υλικό θα χρησιμοποιηθεί για τις εργασίες των εργαστηρίων τρισδιάστατου ήχου και για την σύνθεση υβριδικών ηχοτοπίων.
Απαιτούμενα από φοιητές: Ένα ψηφιακό φορητό καταγραφικό ήχου (προαιρετικό)
Κύριοι εκπαιδευτές: Volkmar Klien, Enrique Mendoza, Martin Kaltenrbunner, Enrique Tomas, Θεόδωρος Λώτης, Φίλιππος Θεοχαρίδης
2. Σύνθεση Υβριδικού Ηχοτοπίου για πολυκαναλικό σύστημα ήχου.
Περιγραφή: Οι συμμετέχοντες θα μυηθούν στην έννοια του εμβυθιστικού ήχου χρησιμοποιώντας ένα πολυκαναλικό σύστημα ήχου. Θα συνθέσουν μικρά κομμάτια για το σκοπό αυτό.
Απαιτούμενα από φοιητές: φορητός υπολογιστής + ακουστικά
Κύριοι εκπαιδευτές: Martin Kaltenrbunner, Enrique Tomas.
3. Ηλεκτροακουστική Μουσική Δημιουργία σε Τρισδιάστατο Ήχο
Περιγραφή: Οι μαθητές θα αποκτήσουν καινοτόμες ακουστικές εμπειρίες μέσω ασκήσεων στη binaural ηχητική χωροτοποθέτηση, χρησιμοποιώντας νέες εμβυθιστικές τεχνολογίες και τις πρακτικές τους εφαρμογές στην μουσική, τον ηχητικό σχεδιασμό, την ηχητική τέχνη, τις οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις και άλλες ηχητικές τέχνες τέχνες όπου η χρήση του χώρου προσφέρει νέα νοήματα και δυνατότητες. Οι εργασίες θα παρουσιαστούν σε τρισδιάστατο πολυκαναλικό σύστημα και θα γίνει σύγκριση των διαφορετικών τεχνολογιών και των δυναντοτήτων τους.
Συνεδρία 1. Ακούγοντας ήχους στο χώρο.
Συνεδρία 2. Πέρα από τα στερεοφωνικά και τα συστήματα surround.
Συνεδρία 3. Ηχογράφηση (τρισδιάστατα ηχητικά πεδία και μονοφωνικά ηχητικά αντικείμενα).
Συνεδρία 4. Μοντάζ και χωροταξία ήχου.
Απαιτούμενα από φοιητές: φορητός υπολογιστής με εγκατεστημένο το Reaper + IEM plug-in suite + ακουστικά.
Κύριοι εκπαιδευτές: Enrique Mendoza, Volkmar Klien, Enrique Tomás, Martin Kaltenbrunner
4. Ζωντανή Παράσταση Ηλεκτροακουστικού Αυτοσχεδιασμού
Περιγραφή: Το εντατικό εργαστήριο απευθύνεται σε ερμηνευτές που ενδιαφέρονται για τον ηλεκτροακουστικό μουσικό αυτοσχεδιασμό. Εισάγει την τεχνική της «διεύθυνσης», έναν κώδικα που διδάσκεται και μεταδίδεται στους μουσικούς (τόσο ακουστικούς όσο και ηλεκτροακουστικούς) για να τους επιτρέψει να αυτοσχεδιάσουν ελεύθερα ένα μουσικό έργο σε πραγματικό χρόνο.
Εκτός από τη διεύθυνση, το εργαστήριο θα καλύψει την τεχνική προετοιμασία για τον ηλεκτροακουστικό αυτοσχεδιασμό, εστιάζοντας στο Ableton Live για την ζωντανή επεξεργασία και χειρισμό του ήχου. Για την προετοιμασία του εργαστηρίου, θα υπάρξουν δύο διαδικτυακές προπαρασκευαστικές συνεδρίες.
Απαιτούμενα από φοιητές:
ΟΡΓΑΝΑ
Ενισχυμένα ακουστικά όργανα (οποιουδήποτε τύπου)
Ενισχυμένη φωνή
Αναλογικά ηλεκτρονικά όργανα και εργαλεία (synthesizers, ραδιόφωνα, μικροσυσκευές, μικρόφωνα επαφής κλπ.)
Ψηφιακά ηλεκτρονικά όργανα (Υπολογιστές με ελεγκτές, αναπαραγωγείς ήχου κλπ.)
Κύριοι εκπαιδευτές: Simone Faraci, Pasquale Citerta
5. Διευρυμένη Ακρόαση και Ηχητική Περφόρμανς
Περιγραφή: Το εργαστήριο αυτό είναι μια ηχητική εξερεύνηση του ανεπαίσθητου, και ένα μουσικό πείραμα με τα όρια του ακουστού. Εστιάζει στη μουσική δημιουργία μέσα από την ακρόαση και την επιτόπια δράση αποκαλύπτοντας τους λανθάνοντες ήχους που βρίσκονται κρυμμένοι στο φυσικό και τεχνητό περιβάλλον.
Με τη χρήση αυτοσχέδιων μικροφώνων θα ακούσουμε μικροσκοπικούς και υποβρύχιους ήχους, χημικές διαδικασίες και μεταβολές καταστάσεων της ύλης, γεωφυσικά και ανθρωπογενή ραδιοκύματα. Θα επικεντρωθούμε στα χαρακτηριστικά τους και πως αυτά μπορούν να καθορίσουν συλλογικούς τρόπους μουσικής αλληλεπίδρασης, μέσα από γραφικές και λεκτικές παρτιτούρες, αυτοσχεδιασμό, συστήματα κανόνων και ομαδικές συνθέσεις.
Το εργαστήριο θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση ενός ομαδικού, υβριδικού έργου εγκατάστασης και περφόμανς.
Απαιτούμενα από φοιητές: –
Κύριοι εκπαιδευτές: BLIP [Γιώργος Στενός, Γιώργος Σταυρίδης]
6. Γενετικός Ήχος / Γενετικός Χώρος: Τεχνικές για Πολυκαναλική Σύνθεση
Περιγραφή: Σε αυτό το εργαστήριο θα εξερευνήσουμε βέλτιστες πρακτικές σύνθεσης για μεγάλης κλίμακας πολυκαναλικά συστήματα χρησιμοποιώντας το Ableton Live και τις Max for Live συσκεύες “Audio Routes” . Θα εμβαθύνουμε επίσης στον κόσμο του γενετικού ήχου, των χαοτικών συστημάτων και των σύνθετων διαμορφώσεων—εξετάζοντας πώς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τέτοιου τύπου τεχνικές για τη δημιουργία νέου ηχητικού υλικού, την ανάπτυξη παραλλαγών και τη διαμόρφωση του ήχου στον χρόνο.
Θα διερευνήσουμε επίσης πώς αυτές οι ίδιες τεχνικές μπορούν να επηρεάσουν τη χωρική τοποθέτηση και τη διάχυση του ήχου ως αναπόσπαστα στοιχεία της σύνθεσης.
Τελικός μας στόχος είναι να καταστήσουμε τη διαδικασία της πολυκαναλικής σύνθεσης πιο ευέλικτη, διαισθητική και ανοιχτή. Υιοθετώντας την ιδέα της «μουσικής ως διαδικασία» (process music), αναλαμβάνουμε τον ρόλο του δημιουργού που σχεδιάζει συστήματα, ορίζει κανόνες και συνθήκες και στη συνέχεια ακούει, παρατηρεί, αποδέχεται—και κάποιες φορές παρεμβαίνει—για να διαμορφώσει το ηχητικό αποτέλεσμα.
Συνεδρία 1: Ανάλυση προτύπων, εισαγωγή στο Audio Routes, βασικές γενετικές τεχνικές για δημιουργία και διάχυση ήχου.
Συνεδρία 2: Προχωρημένες διαδικασίες και έννοιες στη γενετική σύνθεση και διάχυση.
Απαιτούμενα από φοιητές: Φορητός υπολογιστής, Ακουστικά, Ableton Live 11/12 – Max for Live Audio Routes https://www.maxforlive.com/library/device/5830/audio-routes
Κύριοι εκπαιδευτές: Γιώργος Μιζίθρας (MIZI)